
China Matters March 2019Page 1

China Matters Explores

facebook.com/ChinaMattersAustraliachinamatters@chinamatters.org.au chinamatters.org.au@ChinaMattersAUS

There is a widespread perception among many 
observers of Australia-China relations that there is 
a problem with media coverage in Australia of the 
People’s Republic of China (PRC). Since 2016, Australian 
society has become caught up in a ferment of debate 
about the PRC. The Australian mass media, whose 
content has reflected this furore, has been criticised in 
some quarters for instigating the uproar.

Federal and state governments alike have tended to 
blame the media for over-inflating divisive issues. Then 
Foreign Minister Julie Bishop said in 2018 that some 
coverage of the PRC was “profoundly misinformed.”1 

Many in the business world – especially those whose 
companies depend heavily on PRC markets – have 
expressed concern. For instance, Fortescue Metals 
Group chairman Andrew Forrest said in May 2018 
that when Australian “negative” media coverage “gets 
reprinted in China, it does break my heart.”2  

The PRC Embassy in Canberra for its part admonished 
the Australian media for “fabricated news stories” and 
“anti-China” reports “filled with cold war mentality and 
ideological bias.”3 

These perceptions are understandable, and are also 
made about other focuses of media coverage, such as 
Papua New Guinea or Indonesia. However, Australia’s 
media coverage of the PRC is not markedly less 
intelligent or accurate than Australian media coverage 

in general. In fact, much of it is as good as the best 
work in the media.

Nevertheless, there are systemic issues that 
Australian media coverage of the PRC faces. There are 
also obstacles to international and domestic coverage, 
some of which are imposed by the PRC authorities, 
which cannot be easily resolved. There is indeed a 
problem with Australian media coverage of the PRC, 
but it can only be addressed convincingly within the 
context of, first, broader challenges facing the media; 
second, a decline in international coverage overall; and 
third, unique problems in covering the PRC.

Systemic problems
Australia’s traditional mass media essentially covers 

the PRC in four ways: from staff journalists based there; 
from the news wires and other international media 
with branches in the PRC; from their own journalists 
in Australia who may be assigned stories with China 
angles; and through analysis or opinion pieces from 
contributors who are often Australia-based academics, 
think-tank researchers and businesspeople.

Australia’s online-only media do not deploy any 
journalists overseas, but may cover PRC-related 
matters from time to time through their own team, 
or through contributors. Some online-only platforms 
which now influence the broader media scene seek an 
emotional pitch which can exacerbate differences or 
misunderstandings.

The broader Australian media context is one of a 
steady decline in international coverage: in space 
accorded in print media, in broadcast time, and in 
prominence. This is partly because of the fragmentation 
of media as multiple platforms have emerged, which 
has resulted in diminished income and resources. It is 
also driven by a diminishing interest among Australian 
audiences, especially younger people, in international 
affairs. The stand-out exception is Donald Trump.

 Is there a problem with....

Australian media coverage of the PRC?
by Rowan Callick 

0

2

4

6

8

10

12

14

Canada Australia UK Germany

Known number of foreign correspondents in PRC 

Disclaimer: Only includes journalists reporting for a national outlet

So
ur

ce
: C

hi
na

 M
at

te
rs

Known number of foreign correspondents in PRC



China Matters March 2019 Page 2

China Matters Explores

Consonant with the overall decline in international 
affairs coverage, the corps of foreign correspondents 
deployed by Australian media has shrunk rapidly, 
except within the Australian Broadcasting Corporation, 
to one or two posts. Until the 2000s, the Sydney 
Morning Herald/The Age, the Australian Financial Review 
and The Australian each had eight or so international 
placements.

In Beijing today, the ABC has two Australians. The 
other Australian media organisations in the PRC, 
each with a single assigned journalist, comprise The 
Australian, Nine/Fairfax and SBS based in Beijing, and 
the Australian Financial Review in Shanghai. Several 
other Australian journalists are working in the PRC, 
including with Reuters, the BBC, the Financial Times and 
The New York Times. Naturally, their work is distributed 
internationally, rather than targeted to Australia.

With the exception of Australian Financial Review, 
whose former China correspondent is now their 
Sydney-based Asia Pacific editor, The Australian, the 
Sydney Morning Herald and The Age used to employ 
Asia-Pacific editors in Australia. These more senior 
individuals had experience working and living in the 
region – including the PRC – which they applied to 
enhance their readers’ understanding of regional 
issues. But none remain with that responsibility. This is 
just one area in which editors and broadcast managers 
might give a higher allocation to coverage of the PRC if 
they were more Asia-savvy. 

Moreover, the number of journalists with Chinese 
language ability is tiny. This is chiefly because few 
people whose main study has been the Chinese 
language choose next to acquire journalistic skills. 
Journalists themselves cannot, unless they have 
independent means, take out the time required to gain 
competence in Chinese.

The result has been a growing requirement by media 
to hang China stories on an Australian peg. Pieces are 
published and broadcast about the PRC as a place 
and a people of considerable interest per se. But 
they are not prioritised like Australia-angled material. 
 
Obstacles to coverage of the PRC

Journalists in the PRC face a number of obstacles. 
The PRC’s own mass media – all of them ultimately 
responsive to direction from the Communist Party 

of China (CPC) – are expected to play their part in  
President Xi Jinping’s goal of national rejuvenation. 
When Xi toured the headquarters of the PRC’s major 
media organisations in 2016, he stated that they are 
“the propaganda fronts and must have the party as 
their family name.”4

For Australian and other foreign media covering the 
PRC directly, this underlines a triple set of problems. 
First, PRC officials mostly believe that other media 
around the world must, like their own media, be subject 
to political direction. Foreign media are presumed 
to pursue the interests of the state where they are 
based, meaning that their claims to “independence” 
must be feigned. It also can lead to confusion among 
PRC officials who believe that anything Australian 
journalists report comes at Canberra’s direction, 
which inevitably affects the country’s reputation as 
either “pro-” or “anti-China”.

Second, the PRC tends to conflate “China” and the 
Chinese people with the CPC and its interests. Criticism 
of a PRC government policy or action is dismissed 
as “anti-Chinese”, whereas criticism of Canberra or 
of an Australian politician is not perceived as “anti-
Australian” by definition. Australians with links to the 
PRC especially resent being labelled “anti-Chinese” for 
venturing a criticism of Beijing’s repression in western 
Xinjiang, or else “pro-Chinese” for supporting a PRC 
business’s investment in Australia.

Third, the PRC’s officials are not accountable to 
media. For foreign journalists, operating in the 
PRC thus provides considerable challenges: only 
a fortnight’s parliamentary session (the National 
People’s Congress) every year, with access limited; 
very rare access to courts; few press conferences; 
no phone interviews with senior CPC, government or 
state-owned company officials; and a heavily censored 
internet, with restricted access to many international 
sites. Foreign journalists are subjected to enhanced 
surveillance and, at times, intimidation. An increasing 
number of academics and other analysts do not wish 
to be quoted directly, even on uncontroversial topics, 
or to be filmed. Within Australia, some individuals of 
PRC background – even if now Australian citizens – are 
reluctant to talk publicly out of concern for potential 
repercussions for themselves, family or friends back 
in the PRC. Senior PRC officials who visit Australia are  
rarely available for interview.



China Matters March 2019Page 3

China Matters Explores

Information gaps filled by opinion

The inevitable resulting gaps are sometimes filled for 
journalists by well-informed analysts, sometimes by 
the opinions of people with a special interest. Limited 
access to decision-makers who are crucial in explaining 
a one-party state provides scope for mischief-making 
by those who may wish to promote a case either “for” 
or “against” the PRC, since their assertions cannot be – 
or are very unlikely to be – proven or disproven.

Sometimes that gap is filled by direct citation of the 
most inflammatory opinions of PRC media, usually 
found in Global Times, whose staff are in part rewarded 
according to internet clicks, and whose comments are 
thus designed to trigger strong reactions. 

Usually, Australian media seeking to report in a 
country where they have no correspondent send 
journalists on short-term assignments. That is not 
possible in the PRC because journalist visas are only 
attainable through the sponsorship of a Party or state 
agency.

A significant section of Australia’s Chinese-language 
media is in effect controlled, though not technically 
owned, by organisations supportive of the PRC’s  
official position, or else choose to avoid direct criticism 
of the PRC. For instance, Austar International Media 
Group, which owns eight newspapers and several 
radio stations around Australia, sources much of its 
content from China Radio International, an affiliate of 
the PRC Central Propaganda Department. But some 
media such as Vision Times do persist in independent 
and critical coverage of the PRC.

Australia’s interest in the PRC is rising, along with 
mutual benefits and opportunities. But as Beijing’s 
ambitions rise, so do the costs of engagement. Broadly 
speaking, strategically focused media coverage of the 

PRC has been dubbed “negative” and economically 
focused coverage “positive”. This reflects the often 
over-simplified positions adopted in Australia.

The debate about PRC government interference 
in Australia – which peaked before the bipartisan 
passing of legislation in 2018 – led to many stories 
that sought to explain Canberra’s questions, but 
lacked the lively interchange within the Chinese-
Australian communities that had marked, for instance, 
the coverage within Australia’s Muslim communities 
of Islamism. The media either lacked the capacity or 
desire to engage such Chinese communities – or many 
in those communities were too nervous to speak out 
identifiably. This confined the debate chiefly to familiar 
“pro-China” or “anti-China” voices, and contributed to a 
lack of nuance.

Questions about media sensationalism, or about 
verifiable mistakes, are cause for understandable 
concern. These need to be addressed story by story. 
But a case has not been convincingly made that they 
are especially or uniquely common in PRC-related 
coverage. It is difficult to locate journalists or editors 
whose PRC coverage is, as sometimes claimed, driven 
by ideology.

There is no single solution to the complex challenges 
posed for reporting on the PRC effectively. One positive 
recent trend is the broadening of China coverage in 
Australian mass media beyond economy and human 
rights issues, crucial though these are, into the arts, 
entertainment, sports and other human interest 
stories. 

The information and culture gap, underpinned by 
the institutional disconnect between the countries, 
is unlikely to be bridged convincingly any time soon. 
Though current trends are mostly negative, initiatives 
can be taken that will, if pursued persistently, start to 
complement the burgeoning people-to-people links 
and improve mutual understanding.

Australia’s interest in the PRC 
is rising, along with mutual 
benefits and opportunities. But 
as Beijing’s ambitions rise, so 
do the costs of engagement.

The information and culture gap, 
underpinned by the institutional 
disconnect between the countries, 
is unlikely to be bridged 
convincingly any time soon.



China Matters March 2019 Page 4

■■ The Australia-China Council should set up a side-
fund for scholarships for mid-career Australian 
journalists to spend two years studying Mandarin 
full-time, either in Australia or in the PRC.

■■ The Australian Embassy in Beijing should  
organise programmes for leading Australian  
media executives - editors and broadcast  
managers - to visit the PRC.

■■ Negotiations should be started with the  
All-China Journalists Association so that it can 
issue invitations to Australian journalists who 
wish to make short-term reporting visits to the 
PRC, through a correspondence arrangement with 
Australia’s Media, Entertainment and Arts Alliance.

■■ The appropriate regulatory bodies should review 
the beneficial ownership of Chinese language media 
in Australia to determine whether they breach 
monopoly concerns. Canberra should consider 
funding a discrete public-service Chinese-language  
media organisation for Chinese-speaking  
 

Australian residents, which might incorporate 
those responsible for ABC and SBS Chinese-
language content. 

■■ When inviting senior CPC or PRC government 
visitors to Australia, the Department of Foreign 
Affairs and Trade (DFAT) should encourage the PRC 
Ministry of Foreign Affairs to stipulate that they be 
available for interview by Australian media.

■■ DFAT should discuss with the PRC Embassy in 
Canberra ways to encourage senior executives 
from PRC state-owned enterprises with prominent 
investments in Australia to agree to be interviewed 
in the PRC.

■■ Federal and state governments should make clear 
to ethnic Chinese associations in Australia, as well 
as to companies, groups and individuals, their  
right to freedom of speech and association,  
and should vow publicly to bring up with 
PRC Embassy officials instances of negative 
repercussions for speaking to media.

What does this mean for Australia? 
Recommendations

China Matters Explores

China Matters welcomes your ideas and involvement 

China Matters does not have an institutional view; the views expressed here are the author’s.

This policy brief is published in the interests of advancing a mature discussion of Australian media coverage of the 
PRC. Our goal is to influence government and relevant business, educational and non-governmental sectors on this 
and other critical policy issues. 

China Matters is grateful to the following reviewers who received the draft text anonymously for their comments: Peter 
Cai, Geraldine Doogue, Stephen FitzGerald and Wanning Sun. We welcome alternative views and recommendations, 
and will publish them on our website. Please send them to ideas@chinamatters.org.au. 

For endnotes, please visit our website chinamatters.org.au

Author and columnist Rowan Callick has three times worked as a China Correspondent, once 
for the Australian Financial Review based in Hong Kong and twice for The Australian based in 
Beijing, completing his last posting in April 2018. He has written three books on contemporary 
Chinese subjects, published in English and Chinese. He has won two Walkley Awards for 
coverage of China, and the Graham Perkin Award for Australian Journalist of the Year.


