
 

 

 
 

What Does China Say About PRC Influence in Australia?  

By Jackson Kwok, 5 July 2017 

 

On 5 June, ABC’s Four Corners aired a program investigating PRC government interference in 

Australia. The episode titled ‘Power and Influence: The hard edge of China’s soft power’ 

accused the Communist Party of China of attempting to infiltrate Australia’s major political 

parties. Since airing, the controversial program has sparked a heated public debate about the 

nature and extent of PRC government influence in Australia. But how exactly have China’s state 

media and Chinese-language news outlets in Australia covered this discussion? 

Articles in the state-run Xinhua News Agency (新华社) and People’s Daily (人民日报) referred only 

to the official statement from the Ministry of Foreign Affairs which deflected any notion that 

the Communist Party was actively attempting to influence Australian politics. The ministry 

spokesperson described Four Corners’ claims as ‘unfounded, extremely irresponsible, and not 

worth refuting’. 

The nationalist tabloid Global Times (环球时报) published an editorial which dismissed the Four 

Corners program as ‘based entirely on speculation’. It also called on Prime Minister Turnbull 

not to ‘humour this extreme and deliberately misleading report’. The editorial concluded that it 

was actually Western nations which were guilty of attempting to infiltrate China and interfere 

in its domestic affairs. Last week, Global Times reiterated this position by publishing another 

commentary accusing Australia of spying on the Chinese embassy in Australia.  

Closer to home, local Chinese-language news outlets are divided on how to approach the issue. 

Known for its pro-PRC position, the popular Sydney Today (今日悉尼) was relatively muted on 

the subject. It included no original reporting of the Four Corners program, nor did it run 

translations of articles from the mainstream media – its regular modus operandi. The only 

exceptions were op-eds by former foreign minister Bob Carr and Professor James Laurenceson 

from the Australia-China Relations Institute at the University of Technology Sydney. Sydney 

Today instead relied on re-posts of PRC state media and links to official statements by Chinese 

Ambassador Cheng Jingye and the MFA. 

Other Australia-based news outlets, however, have been more perturbed by the Four Corners 

episode. The independent Vision China Times (看中国) ran an editorial which warned the 

Chinese-Australian community ‘not to be too optimistic about (their) future’. The article stated 

that the actions of a few had undermined the credibility and reputation of the greater Chinese 

community in the eyes of the Australian public. While diplomatic ties could be repaired 

through ministerial meetings and mutual economic interest, ‘the pile of bills left by the storm 

of public opinion (would) be borne entirely by Chinese-Australians’. 

http://www.china.com.cn/news/world/2017-06/06/content_40976096.htm
http://opinion.huanqiu.com/editorial/2017-06/10785683.html
http://world.huanqiu.com/exclusive/2017-06/10912308.html
http://world.huanqiu.com/exclusive/2017-06/10912308.html
https://www.sydneytoday.com/content-101723760549001
http://www.sydneytoday.com/content-101724459160001
http://world.huanqiu.com/exclusive/2017-06/10823272.html
http://www.sydneytoday.com/content-101724449025003
http://www.sydneytoday.com/content-101724449025003
https://www.secretchina.com/news/gb/2017/06/18/826487.html


 

 

 
 

Writing in the Global Times, an Australian Chinese scholar Xue Er was surprisingly critical of the 

two businessmen who featured in the Four Corners program – Dr Chau Chak Wing and Huang 

Xiangmo. Xue Er denounced Chau and Huang as ‘political opportunists’ who had sullied China’s 

image. If their political grandstanding were to become mainstream, it would be ‘detrimental to 

the Party, the country, the people, and even provoke pointless disaster upon the local Chinese 

community’.  

Rather than engage in ‘lazy, irresponsible and dangerous’ patriotism that ‘perpetuated 

suspicion amongst the local population’, the Chinese community needed to properly engage 

with the local discourse, Xue Er wrote. This would require ‘establishing effective channels of 

communication with mainstream society, instead of simply taking to the streets’. Similarly, PRC 

government departments needed to realise that steady integration of overseas communities 

into their adopted countries was the true path to ‘revitalising the Chinese nation’. 

Though certainly not without its faults, the Four Corners program brought the critical issue of 

PRC interference to the forefront of public discussion. But it has also highlighted a clear 

disconnect between the Australian mainstream media and the Chinese-Australian community.  

Rather than generalising, it is important to understand the various perspectives of a diverse 

and fragmented Chinese-Australian community. A preliminary look shows that Australia’s 

Chinese community is conflicted and concerned about the way the discussion is heading. 

Failure to understand these perspectives, combined with sensationalist reporting, risks 

isolating the community and reinforcing the belief that they are a minority under siege. Recent 

coverage of the 2016 Census results – including alarmist headlines from major newspapers – 

has only served to reinforce this perception of persecution and exclusion.  

Within the local Chinese-language commentary we can also see efforts to address this 

dilemma. In order to do so, the Chinese-Australian community must be able to engage in the 

wider debate taking place in Australia. This will require access to critical journalism in their 

native language. The prevalence of PRC state media and absence of critical Chinese-language 

journalism in popular domestic platforms such as Sydney Today are not conducive to mutual 

engagement. 

 

Jackson Kwok is a Research Assistant at China Matters 

 

http://opinion.huanqiu.com/hqpl/2017-06/10912362.html
http://www.1688.com.au/australia/sydney/2017/06/28/157909/

